20 ביוני 2010

למה שיר נולד? - על המוטיבציה ליצירה והכנת יומן רעיונות

יש אימרה חביבה שאומרת "למצוא כפתור ולתפור לו שמלה". אני אוהבת את האימרה הזאת כי היא מבטאת סוג של היפוך משעשע של תהליך היצירה: במקום להתחיל מהשמלה - מהדברים הגדולים והמהותיים של היצירה - מתחילים את היצירה מפרט קטן ושולי, וממנו ממשיכים הלאה אל היצירה עצמה. אני לכשעצמי מעולם לא תפרתי שמלה ואני לא יודעת איך מתחילים לתפור שמלות. אני מניחה שרוב השמלות מתחילות בדברים הגדולים כמו גיזרה, בד, צבעים, ורק אח"כ בוחרים דברים קטנים ושוליים כמו כפתורים וקישוטים ותוספות שונות. אבל ייתכן שיש שמלות שנתפרות לפי כפתורים - במקרים שבהם הכפתורים מיוחדים במינם ומעוררי השראה.

נתקלתי בחיי בלא מעט אמנים אידיאליסטים שהאמינו בכל ליבם שהאמנות והיצירה אמורות לנבוע - תמיד וללא יוצא מן הכלל - ממניעים נפשיים ואמנותיים טהורים וללא שום התערבות חיצונית וחומרית. גם אני האמנתי בכך במשך די הרבה שנים, והאמונה הזאת הדריכה אותי בכל רבדי העשייה האמנותית שלי. אולם במשך הזמן למדתי להכיר גישות שונות לעניין הזה, והאמת היא שהן מאוד מצאו חן בעיניי ונראו לי לא פחות אמיתיות וכנות מהגישה האידיאליסטית שלי. קראתי הרבה אודות חייהם ויצירתם של אמנים, ובסופו של דבר הגעתי למסקנה שכל יצירה - ולא משנה מה המוטיבציה שהניעה את לידתה - היא טובה כל עוד היא משקפת בכנות את הפנימיות של היוצר. במהלך ה"מחקר" הזה גיליתי שהמוטיבציה ליצירה היא כ"כ מגוונת ומפתיעה, שאין שום טעם להתווכח איתה. מי שחושש שמא הוא יוצר מהמקום ה"לא נכון" או מהסיבות ה"לא נכונות" - חשוב להבין שכל עוד אנחנו כנים בביטוי העצמי שלנו, כל מקום הוא נכון, וכל סיבה היא נכונה. לדעתי גישה כזאת היא בסופו של דבר הרבה יותר נכונה ומציאותית מהגישה האידיאליסטית, והיא מאפשרת לנו להתבטא בצורה הרבה יותר חופשית ומהנה.

מהן המוטיבציות ליצירה? מה מניע את לידתה של יצירה?

יצירה יכולה להתחיל מסיבות חיצוניות או פנימיות. היא יכולה להתחיל ממוטיב או מגרעין של סיפור שאנחנו רוצים לפתח; מחוויה שעברנו או מחלומות שחלמנו, ממילים שקראנו או מתמונה שראינו; מהשראה שקיבלנו ממקור פנימי או חיצוני; מרצון להוכיח משהו לעצמנו או לאחרים; מהזמנת היצירה ע"י גורמים חיצוניים; מצורך כלכלי; מהתערבות ספורטיבית; מחוסר ברירה; מהתחייבות חוזית; משיתוף פעולה יצירתי או חברתי עם אחרים; ממחקר שערכנו בנושא מסוים; ממשחק או משעשוע; ומכל קשת הרגשות והחוויות שאנחנו חווים במהלך חיינו על כל רבדיהם. וכמובן שניתן להמשיך רשימה זו עוד ועוד... כל האפשרויות הללו הן לגיטימיות והן מסתמכות על ניסיונם של אמנים רבים וטובים. מכל המוטיבציות הללו נבעו יצירות יפות וטובות, וחלקן אף השפיעו ומשפיעות עד היום על התרבות שלנו בכללותה (במאמר מפרי עטי מה יש במעי העיוור? - מחווה לדיימון ראניון וסיפורי המופת שלו תוכלו למצוא דוגמא מעניינת למוטיבציה ליצירה: הסיבה המוזרה שבגללה הסופר והעיתונאי דיימון ראניון התחיל לכתוב את הסיפורים הקצרים שלו). לכן, לדעתי מה שחשוב לנו כאמנים הוא לאפשר למעיין היצירה שלנו לנבוע בטבעיות ומבלי לשפוט את עצמנו לגבי המניעים שלנו. החיים מניעים אותנו, והיצירה היא ביטוי של החיוניות הזאת.

הכנת יומן רעיונות:

לא תמיד אנחנו פנויים לעבודה יצירתית מלאה, וכדאי שיהיה לנו מקום לשמור את ההתחלות של היצירות שלנו. לכן אני ממליצה להכין יומן רעיונות זמין. הוא יכול להיות מחברת תווים, מחברת מסוג אחר, מכשיר הקלטות כלשהו, או כל ערכת יצירה אחרת שתואמת את תחומי היצירה השונים. יומן הרעיונות הזה תפקידו להכיל את כל הרעיונות שעולים בנו - החל בטיפשיים והמגוחכים ביותר ועד הטובים והמוצלחים ביותר. בבוא העת כבר נחליט איזה מהם ראוי להמשך ואיזה לא. הכנה של יומן רעיונות שכזה יוצרת אפקט נפשי שמצמיח ומעודד את היצירתיות שלנו.

אני לכשעצמי מחזיקה בכמה וכמה יומני רעיונות מכל מיני סוגים: מחברת תווים לרעיונות מוסיקליים, מחברת לרעיונות במילים, תיקיות במחשב לרעיונות בכל מיני תחומי יצירה, ועוד כהנה וכהנה. אני מרגישה שעצם העובדה שיש לי מקומות להעביר אליהם את הרעיונות שלי מעודדת את היצירתיות שלי ומקדמת את חיי היצירה שלי. לכן אני מאוד ממליצה להכין יומן רעיונות - או יותר מאחד - על מנת לעודד ולקדם את חיי היצירה שלכם. 

***

לקריאה נוספת:
השיעורים שלי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה