20 ביולי 2010

מי ששר - על השפעתה החיובית של השירה וכלים בסיסיים לפיתוח קול

מי ששר
מעביר את הזמן בכיף
עד הלילה הוא כבר עייף
וישן כמו תינוק עד ששמש
שב לו מאמש
מי ששר
ואפילו אם יזייף
אלוהים את ראשו לוטף
ואז לרגע מי ששר
מאושר
(מי ששר / מילים: אהוד מנור, לחן ושירה: מתי כספי)

כפי שכתבתי ברשומה עליי, ההכשרה המוסיקלית היחידה שרכשתי באופן ממוסד היא בתחומי ההלחנה והתיאוריה. יחד עם זאת, מאז סיום לימודיי באקדמיה המשכתי להתפתח מוסיקלית בכל מיני כיוונים, שאחד מהם הוא השירה. לפני כעשר שנים התגלגלתי אל השירה, ומאז אימצתי אותה כחלק מחיי - ללא לימוד מקצועי של פיתוח קול. הגעתי אל השירה מתוך צורך מוסיקלי וגם מתוך צורך של ריפוי עצמי - גופני ונפשי. 
 
השירה החזירה לי הרבה מהיכולת שלי ליהנות. היא עוזרת לי להתחבר כל פעם מחדש להנאה, לשמחה ולאנרגיית החיים שלי. בכל פעם שאני שרה אני מרגישה חיה יותר, חיונית יותר. כמו כן, השירה פותחת אצלי ערוצים של יצירתיות, ואני לא מתכוונת רק ליצירתיות אמנותית אלא לתחושה שהראש והנפש שלי נפתחים ומתרעננים אחרי כל אימון של שירה, ויש לי פתיחות גדולה יותר לעצמי, לסביבתי ולאפשרויות שהחיים מציעים לי. גם הגוף שלי מתנקה מרעלים ואנרגיות שליליות כשאני שרה - השירה עוזרת לי לנשום טוב יותר וכך להזרים אנרגיות חדשות לגוף שלי. כל זה עוזר לי לחדד את עולמי הרגשי ולהעצים את יכולת הביטוי והריכוז שלי. וגם, אני מרגישה שאימוני השירה מייפים את הקול שלי באופן כללי - הן לצורך דיבור והן לצורך שירה.
 
כמוסיקאית השירה מעמיקה את יכולת ההבעה שלי בצורה שלדעתי שום לימוד של טכניקה או מיומנות יכול לעשות. הרבה שנים הרגשתי שההגדרה שלי כמלחינה בלבד קיבעה אותי והגבילה אותי, ובסופו של דבר הרגשתי חנוקה לגמרי בתוך ההגדרה הזאת. השירה עזרה לי לשחרר את תחושת המחנק הזאת ולהגיע בתוכי למקומות הרבה יותר עמוקים מבחינה מוסיקלית. עשיתי הרבה השלכות מהשירה אל ההלחנה ואכן הרגשתי את האפקט החיובי של השירה על יצירותיי. גם בתור מורה לפיתוח שמיעה אני נעזרת רבות ביכולת השירה שלי - השירה מאפשרת לי להדגים ולהסביר דברים שלא יכולתי לפני כן. לפני שהתחלתי לשיר הקול שלי היה מאוד לא מוסיקלי - סדוק, חורקני, מאולץ ומתוח. הודות לשירה אני מרגישה היום הרבה יותר מוסיקלית מאי פעם - כמלחינה, כמורה, וכמי שאוהבת מוסיקה עד בלי די.

אם אתם מעוניינים לשפר את עצמכם כמוסיקאים - בין אם אתם תלמידים למוסיקה ובין אם אתם מוסיקאים מקצועיים בתחומי הנגינה וההלחנה ובכלל - השירה היא דרך מצוינת. הקול היה, ותמיד יהיה, הכלי הראשון והבסיסי שעליו מנגן כל אדם. ההתנסות הבלתי אמצעית בחוויית השירה משכללת ומעמיקה את המוסיקליות על כל היבטיה.

השירה ככלי טיפולי:

"על כן לימד רבינו להתרגל לינוק השראה מהניגון. שורשיה הרוחניים של המוסיקה, הניגון והשירה הם עמוקים ביותר, וביכולתם להעיר את ליבותינו ולעורר את רוחנו" (מתוך שיחות הרבי נחמן מברסלב, ליקוטי עצות).

במאמר אני בסדר אתה בסדר תיארתי את מבנה הנפש מנקודת מבט של תיאוריה שנותנת כלים מצוינים להבין את הביטוי העצמי שלנו ואת המכשולים העומדים בדרכו. הראיתי שם שמבנה הנפש כולל שלוש "דמויות פנימיות" שמנווטות אותנו, כובלות אותנו, ויכולות לשחרר אותנו לחופשי. אני ממליצה לקרוא את המאמר "אני בסדר אתה בסדר" על מנת להבין את התיאוריה בשלמותה, ואילו כאן אסביר רק בקצרה - ורק על מנת להבהיר את משמעותה של השירה בהקשר התיאורטי-טיפולי הזה - שהדמות שמגבילה את הביטוי העצמי שלנו וחוסמת את אנרגיית החיים שלנו היא ה"הורה"; הדמות שבכוחה לשחרר אותנו מהדיכוי של ההורה ולעזור לנו לצאת לחופשי היא ה"בוגר"; והדמות שמבטאת את החופש הזה היא "הילד החופשי".

אם נתבונן בשירה בהקשר הזה, נוכל לראות שהשירה יכולה להוות כלי טיפולי במובן זה שהיא פותחת לנו פתח לעולמו של הילד החופשי ובכך מאפשרת לנו להשתחרר מהדיכוי של ההורה הפנימי החונק והמגביל. זוהי משמעותה הנפשית העמוקה של השירה. ישנם הרבה כלים שיכולים לעזור לנו להשתחרר מהדיכוי של ההורה הפנימי, והשירה לדעתי היא אחד הטובים שבהם. מדוע? משום שעל מנת להשתחרר מההורה הפנימי אנחנו זקוקים לכל האנרגיה שאנו מסוגלים לגייס (וזה תלוי, כמובן, עד כמה ההורה דומיננטי בנפשנו), ולפעמים המאבק קשה, קשה מאוד. ואז, ככל שהאמצעים שנשתמש בהם במאבק הזה יהיו יותר פשוטים וקלים - כך נוכל להתפנות ביתר שאת לתהליך הנפשי של השיחרור מכבלי ההורה. השירה מהבחינה הזאת היא כלי מצוין משום שהיא בגוף שלנו, היא בתוכנו, אנחנו לא צריכים שום אמצעים חיצוניים כדי לממש אותה - היא טבעית והיא חלק אינטגרלי מאיתנו. השירה היא טבעית לכל אדם (כמו הדיבור, בעצם), והיא הביטוי הרגשי הכי פשוט ונגיש שיש - יותר מאשר נגינה או כל פעילות אמנותית אחרת שיש ללמוד אותה לפני שאפשר להתבטא בה באופן חופשי. לכן, בגלל פשטותה הרבה, השירה ככלי טיפולי מאפשרת לנו להתפנות לתהליך הנפשי שאנחנו עוברים מבלי להעמיס על עצמנו קשיים ואתגרים נוספים. השירה היא צורך אנושי בסיסי שאצל חלק מהאנשים הוא חזק יותר - והם שנעשים לזמרים מקצועיים - אבל לדעתי הוא קיים אצל כולם במידה כזאת או אחרת. כמובן, ההורה עלול להתערב ולזהם גם את הביטוי העצמי הטבעי והטהור והיפה הזה, והכרתי לא מעט זמרים מקצועיים שהשירה הפכה עבורם לחובה מעיקה שכל ההנאה ניטלה ממנה, אבל עבור רוב האנשים השירה היא תחום נקי משליטתו של ההורה ולכן עבורם השירה יכולה להוות כלי טיפולי ראשון במעלה: עבורם השירה יכולה, באמת ובתמים, לרפא את הגוף ואת הנפש. אם אתם מרגישים שקשה לכם לשיר מסיבות נפשיות ושיש לכם חסימות רגשיות שמפריעות לכם להתבטא בשירה באופן טבעי, אתם מוזמנים לקרוא את המאמר "אני בסדר אתה בסדר" בחיי היצירה שבו התייחסתי לאופנים הרבים והשונים שבהם ההורה משתלט על הביטוי העצמי שלנו ועושה בו כבתוך שלו.

אני חושבת שהשירה, בצורתה הגולמית והפשוטה, הינה בעלת כוחות ריפוי ובכוחה לעזור לכולם להגיע לשמחה ולאושר, ולכן אני מאוד ממליצה לכל אדם לשלב במידה כזאת או אחרת שירה בחייו. אמנם אני לא חושבת שהשירה יכולה לרפא נפשית וגופנית באופן מלא, אבל כתוצאה מההתנסות שלי אני יכולה להעיד שהשירה פתחה אצלי הרבה חסימות ועזרה לי מאוד בכל תחומי החיים. 
 
כלים בסיסיים לפיתוח קול - המלצות, רעיונות וטיפים למי שמעוניין להתחיל לשיר:

לפני שאני נותנת את ההמלצות שלי חשוב לי להבהיר מספר דברים:

1) כל ההמלצות כאן הן עפ"י ניסיוני בלבד. לא לימדתי מעודי פיתוח קול ואני לא מקצועית בתחום השירה. אם אתם מרגישים שהעצות שכאן אינן מספיקות לכם - כדאי שתיוועצו באנשי מקצוע בתחום הפיתוח קול. כמו כן, תוכלו להתחיל לשיר רק עם ההמלצות שלי, ומשם להמשיך הלאה לקבלת עזרה מקצועית (ייתכן שתרגישו מידי פעם צורך בתמיכה מקצועית גם אם אתם מעוניינים לשיר רק להנאתכם).

2) כל ההכוונה שאני נותנת כאן מיועדת לשירה למטרות נפש, הנאה, שמחה וכיף, ולא למטרת שירה מקצועית. יחד עם זאת, הדרך שמוצעת לכם כאן יכולה בהחלט לקדם אתכם בסופו של דבר אל שירה מקצועית, תלוי עד כמה תתמידו ותשקיעו בעניין. לדעתי איכותה של השירה, גם המקצועית ביותר, תלויה בעיקר בהנאה ובחדוות השירה, והרבה פחות בטכניקה ובשליטה מקצועית כזאת או אחרת.

3) העצות שלי כאן הן רק דרך אחת מיני רבות. כל דרך היא לגיטימית - העיקר הוא לשיר וליהנות מזה.

4) כפי שכתבתי בהערה הרביעית ב - תרגילים בפיתוח שמיעה למתחילים ומתקדמים, כולנו מזייפים מידי פעם. אולם עבור מי שמזייף באופן קבוע ושומע שהוא מזייף - וזה מפריע לו - בתרגיל מס' 1 (שם), בסוף התרגיל, ישנן הנחיות לטיפול ממוקד בזיוף.

על מנת להתחיל את הקשר שלכם עם השירה ועם הקול שלכם, אני מציעה שתשימו לכם מוסיקה שאתם אוהבים ונהנים לשיר ופשוט תתחילו לשיר איתה. ז"א - תשירו יחד עם הזמר/ת כמו בשירה בציבור. הרשו לעצמכם להשתולל, לרקוד, להתפרק ולהתבטא בחופשיות בלי בושה. זיכרו - מטרת השירה היא להתבטא רגשית באמצעות הקול שלכם, ולא בהכרח לפתח קול יפה. יחד עם זאת, היזהרו שלא לשיר שירים שמאמצים את הקול שלכם יתר על המידה, כי אתם עלולים לפגוע במיתרי הקול שלכם. היכולת הקולית שלכם, שמשתנה וצומחת כל הזמן, היא הגבול של הביטוי העצמי שלכם. עם הזמן תגלו איזה שירים מוציאים את המיטב מהקול שלכם, ותגלו מה נעים וכיף לכם לשיר. לכל אחד מאיתנו יש מנעד קולי אחר (מנעד הוא טווח הצלילים שאנחנו מסוגלים לשיר, כשביניהם ישנם צלילים יותר או פחות נוחים וקלים עבורנו לשירה). יש אנשים עם מנעד גדול ויש אנשים עם מנעד קטן, ואם מתמידים בשירה המנעד משתנה ומתפתח עם הזמן. גם צבע הקול משתנה, כך שכדאי שתהיו מוכנים להפתעות (בד"כ טובות, אל תדאגו...). בנוסף, חשוב שתהיו נאמנים לעצמכם מבחינת אופי השירים והסגנון שלהם - אין לכם מחויבות לשום דבר מלבד להנאה שלכם מהשירה. כמובן שתמיד תוכלו לאתגר את עצמכם עם סגנונות חדשים ויכולות חדשות, אולם כדאי שתגשו אל העניין מתוך אהבה ושמחה ולא מתוך ניסיון לכפות על עצמכם סגנונות שאינם תואמים את רוחכם. טעם הוא דבר מאוד אישי וכל סגנון מוסיקלי הוא לגיטימי.

כשהקול שלכם מתעייף, הפסיקו לשיר באופן מיידי. ייתכן שתוכלו לשיר מעט מאוד בהתחלה, וזה עלול לתסכל אתכם, אולם חשוב שתתאפקו ולא תלחצו על עצמכם כי אתם עלולים לפגוע במיתרי הקול שלכם. אל תדאגו - עם הזמן תוכלו באופן טבעי לשיר יותר.

גם אם אתם נשמעים רע לעצמכם - אל תתייאשו. לפחות מניסיוני אני יכולה להגיד לכם שככל שתשירו יותר כך הקול שלכם ישתפר ויקבל את הצביון הייחודי שלו.

הקפידו לשיר עם חלונות סגורים ובשעות לגיטימיות - גם כדי להגן על הסביבה מפני הרעש שאתם מייצרים בזמן השירה וגם כדי להגן על עצמכם מתגובות ביקורתיות של שכנים שעלולות להיות לא נעימות עד משתקות.

חימום קולי וגופני:

לפני שמתחילים לשיר רצוי לעשות חימום כלשהו - גופני וקולי (יש לבצע את החימום הגופני לפני החימום הקולי, ולא לפי הסדר שמופיע כאן):  

חימום קולי:

אני מאוד ממליצה על ערכה של ספר + דיסק שרכשתי לפני מספר שנים ועזרה לי מאוד לפתח את הקול שלי. היוצרת של הערכה היא מורה לפיתוח קול מאוניברסיטת ברקלי ששמה אן פקהם, והערכה מתייחסת לפיתוח קול של תחומי הג'אז, הרוק והפופ (למרות שבספר עצמו ישנה גם התייחסות לפיתוח קול קלאסי). היופי של הערכה הזאת הוא שמצד אחד היא עשויה באופן מאוד מקצועי ומצד שני יש בה אווירה קלילה ונגישה לכל אדם. בעיניי זהו שילוב מעורר השראה.

הספר מחולק לשני חלקים: החלק הראשון עוסק בהסברים ועצות שונות לגבי חימום קולי, שירה נכונה, איך להתייחס לקול באופן כללי, וכן עצות לגבי שירה על במה וגיבוש הסגנון האישי כזמרים/ות. החלק השני של הספר הוא התווים של התרגילים שמופיעים בדיסק. לדעתי כדאי לקרוא את הספר לפני שמתחילים להתאמן על הדיסק.

הדיסק כולל תרגילי חימום קוליים וכן תרגילים התחלתיים ומתקדמים לקולות גבוהים ונמוכים. כל תרגיל הוא מעין שיר קטן שיש בו ליווי ושירה שמושרת ע"י זמר/ת, ומי שמתאמן עם הדיסק אמור להצטרף בשירה אל הזמר/ת (הדיסק מאפשר גם להשתיק את השירה של הזמרים ולשמוע רק את הליווי). התרגילים מהנים ומוסיקליים ביותר.

הערכה כתובה ומדוברת באנגלית, בשפה פשוטה וקלה להבנה, ומניחה מראש את האפשרות של חוסר התמצאות בתווים מצד המשתמש. אם אינכם מתמצאים בשפת התווים ייתכן שבהתחלה יהיה לכם קצת קשה להשתמש בדיסק, אבל אם תהיה לכם הסבלנות להקשיב לו מספר פעמים לפני שאתם מתחילים לשיר איתו - אני מניחה שתצליחו להתגבר על הקושי הזה. פשוט הקשיבו לתרגילים כפי שמקשיבים לשיר, זיכרו את המנגינות, וכשאתם פחות או יותר בטוחים בעצמכם - הצטרפו לזמרים ששרים בדיסק. לדעתי התרגילים מספיק פשוטים על מנת להתמצא בהם בקלות ומשמיעה בלבד. הערה: גם אם אתם לא קוראים תווים, שימו לב שבחלק השני של הספר (החלק שיש בו את התווים של התרגילים) ישנן הנחיות במילים כיצד לבצע כל תרגיל. מומלץ לקרוא אותן כי הן יעזרו לכם להתמקד בדברים הנכונים בזמן התירגול.

חימום גופני:

לאן פקהם יש גם די.וי.די של שיעור פיתוח קול שבו רואים אותה מעבירה שיעור לדוגמא שכולל את כל ההיבטים החשובים של החימום הגופני והקולי. בדי.וי.די הזה תוכלו לראות כיצד יש לבצע חימום גופני וחימום קולי, וכיצד שניהם מופיעים ברצף השלם של האימון הקולי. בנוסף, תוכלו להתרשם מהסה"כ הכללי של שיעור פיתוח קול. 
 
עד כאן המאמר, אני מקווה שנהניתם מקריאתו.

מי ששר
מעביר את הזמן בכיף
עד הלילה הוא כבר עייף
וישן נפלא...

***

לקריאה נוספת:
שיעורי מוסיקה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה